Разпространение на фалшивите новини

Социалните медии направиха по-лесно и позволяват много по-бързо разпространението на фалшивите новини.

Основната причина за това: доверието към селектираните “приятели” в нашите листи в социалните мрежи взема връх над проверката на фактите.

Експеримент отпреди 10 години в Колумбийския университет установява, че 72% от студентите се доверяват на линкове, за които мислят, че произлизат от техни приятели – доверяват се до степен на въвеждане на лична информация за логване в измамнически сайтове. Тази широко разпространена уязвимост води до нова форма на злонамерена манипулация: хората вярват на дезинформация, която получават, когато отворят линк от социален контакт.

Именно в това се корени и успехът на кампаниите за фалшиви новини. Ето защо в началото на настоящата 2018 година Фейсбук направи революционна промяна в правилата си и във фийда ви ще се виждат публикации предимно на семейство и приятели, а не на рекламни сайтове, новинарско съдържание и прочие.

Смята се, че така споделянето на информация със съмнително качество ще намалее. Ако потребителят иска да отвори сайта в социалната мрежа на някоя медия, той трябва да я потърси конкретно. А също така се предполага, че потребителят би търсил медии, на които има принципно доверие.

Обикновеният потребител, който отделя около половин час на ден, за да се информира трудно може да се ориентира дали дадена информация е истинна, или не. Ето защо има прости трикове, които могат да бъдат прилагани, за да не ставате жертва на пропагандна, хибридна или лъжовна информация.

Важно е да се прави и разграничение на фалшивата информация. Окрупнено казано тя може да се раздели на два основни “раздела”.

Clickbait (провокативно, често неистинско съдържание, чиято единствена цел е да привлича внимание и трафик на потребители): сайтовете произвеждат измами, за да печелят пари от реклами.

Другият вариант е: крайни в политическите си възгледи сайтове разпространяват слухове и конспиративни теории, за да повлияят на общественото мнение.

И в двата варианта индустрията е подсилена от лекотата, с която се създават социални ботове: фалшиви акаунти, контролирани от софтуер, които наподобяват истински хора и така печелят влияние. Онлайн инструменти за идентифициране на ботове разкриват такъв тип кампании за манипулация по темата „Brexit“, антиваксерските движения (против ваксините), както и в онлайн коментарите преди изборите за президент в САЩ.

Обратно към основната страница.                Към следващата част.

Advertisements